DUO VELVET/SAXOPHOBIA

20.00

 

Duo Velvet/ Saxophobia

Saksofoni – Merja Valve

Piano – Monna Relander

”Merja ja Monna ovat tehneet ihanan levyn, jota voin suositella kaikille teille jotka työskentelette lasten parissa. Muskarissa käytin mm huivileikissä ja saippuakuplien puhalluksen taustamusiikkina. Lapset nauttivat ja kuuntelivat ihan hiljaa.” Eve Alho, musiikkipedagogi

Voi Monna ja Merja!
Olin aivan ihastuksesta mykkänä heti kun panin Duo Velvet -levyn soimaan! Ihan fantastista taiturointia teiltä molemmilta ja aivan kuin yhdestä sielusta ja sydämestä tulee soitto! Kappalevalintakin on loistava; on samettia ja on säpinää vuorotellen! Kiiitos! Kuunneltiin levyä illan hämyssä opeporukalla täällä Lammilla ja huokailtiin onnesta. Tämä on ihana levy myös lahjaksi! Joulukin on tulossa…Marketta Wikla

Levyä voi kuunnella Spotifyssa: https://open.spotify.com/album/5zWVJWycUGkBWzeTw8Zuf7

 

Osastot: ,

Kuvaus

DUO VELVET, Saxophobia

Merja Valve – saksofoni

Monna Relander – piano

 

1.Rudy Wiedoeft: Valve Marilyn

2. Edward Elgar: Salut D´Amur

 

3. Rudy Wiedoeft: Sax-Serene

 

4. Erik Satie:Je Te Veux

5. Scott Joplin: The Easy Winners

6. Vittorio Monti: Csardas

 

7. Armas Järnefelt: Berceuse

8. Gabriel Pierne: Canzonetta

9. Jac. Grit: Caprise

10. Scott Joplin: Swipesy

11. Rudy Wiedoeft: Valse Vanite

12. Rudy Wiedoeft: Saxophobia

 

Duo Velvet syntyi, kun nuoret opiskelijat Monna ja Merja tapasivat Pariisissa 1987.

Ystävysten yhteistyö jatkui Sibelius-Akatemiassa ja 1990- luvun alkupuoliskolla syntyi radionauhoja, keikkoja, konsertteja ja …lapsia.

Yhtye paneutui klassisen musiikin lisäksi kevyen klassisen sekä menevämmän musiikin pariin. Mottona oli, että soittaminen on kivaa ja siksi sitä pitää tehdä.

2000- luvulla useiden perheelle omistettujen vuosien aikana uinunut soittamisen kipinä syttyi uudestaan ja ajatus pukeutui sanoiksi: ”Mitäs, jos laitettaisiin nauhalle meidän yhteinen taival?”

Niinpä sitten äänitimme töidemme ja touhujemme lomassa Tikkurilassa syksyllä 2015. Äänittäjänä toimi Petri Hellgren.

Whilst studying music in Paris, France, friends Monna Relander and Merja Valve decided to form Duo Velvet in 1987.

A musical collaboration between the two friends had begun and continued throughout their studies at the Sibelius Academy in Helsinki, Finland, creating radio tapes and performing at gigs and concerts. It was a hectic period in both of their lives as each also gave birth to offspring. Yet, they both maintained a deep desire to continue doing music, with their attention now turning towards a lighter form of classical music. For their live performances, they felt it was important to choose a repertoire including works by saxophonist Rudy Wiedoeft and other more upbeat composers.

After a number of live shows the duo decided to name themselves Duo Velvet, inspired by Merja’s surname Valve and her signature velvety sound on the saxophone.

Later on, different career paths led the friends in separate directions causing a natural pause in their musical collaboration. However, soon a desire to continue working together reignited, finding its direction with Merja’s suggestion ”How about we record our shared journey?”.

And so, amidst other professional endeavors and the hustle and bustle of life, in the autumn of 2015 Duo Velvet recorded a repertoire of their principal and most cherished tracks in Tikkurila, Vantaa.

Saxophone: Merja Valve

Piano: Monna Relander

Sound engineering: Petri Hellgren

Recorded at Lummesali, Tikkurila, Vantaa, Autumn 2015

Piano Technician: Pekka Virtanen

Photos: Sanni Seppo & Markku Juusola

Graphic Design: Ulla Pitkänen

Translations: Sanna Jalomäki

Merja Valve, Saxophone:

”I received a Master’s degree from Sibelius Academy in 1991, with Professor Pekka Savijoki as my supervising teacher. I had also studied in Paris, France, in 1987 and 1990, with Professors Daniel Deffayet and Claude Delange as my supervising teachers.

My artistic/musical career saw its peak immediately after I had completed my studies – giving concerts across Finland and playing saxophone parts for The Radio Symphony Orchestra and The Helsinki Philharmonic Orchestra. I also taught the saxophone at several music academies and conservatories.

A highlgy sensitive sense of hearing and tinnitus caused inactivity in my playing, spanning over several years. I became interested in the healing properties of sound (as my focus of study), which ultimately became part of my job description as a musician. The discovery of sound as a healing mechanism helped me regain a balanced level of hearing enabling me to enjoy playing music once again.”

Monna Relander, Piano:

”I earned a Master’s degree in piano studies under the supervision of Professor Tapani Valsta at Sibelius Academy in 1983. I furthered my studies at the Liszt Academy in Budapest, Hungary, 1984-1985 and again in Paris, France, during 1987-1988, under the supervision of Professor Pascal Devoyon. My musical career was very active during the 80s and 90s. I gave my first concert in 1988. I have had numerous solo and chamber music concerts around Finland, Hungary and Paris. I have also done recordings for Finnish broadcasting company Yleisradio.

In 1986 I started teaching piano at Vantaa Music Institute. Later my career path took on a more administrative tone when I became the principle of Vantaa Music Institute in 1994. While maintaining this administrative position I have played gigs and given concert performances on a regular basis. I have worked as a pianist in productions at Vantaa Theatre and Järvenpää artist co-op Värinää.”

Merjan mietteitä:

Äänittäminen oli kivaa.

Tuntui, että opin valtavasti uusia asioita niin äänittämisestä kuin itsestänikin.

Vasta kun oli valmista, tuli sellainen tunne, että nyt osaisin tehdä tämän paremmin.

Tunne oli tuttu jo kaukaa opiskeluajoilta ja sen nimi on riittämättömyyden tunne. Mikäli ei ole täydellinen, niin on varmasti epäonnistunut. Ajatus ei hevin jättänyt minua rauhaan, mutta sitten menin levynteon alkuperäiseen ajatukseen: soitetaan, koska soittaminen on kivaa ja sen avulla voi välittää iloa ja kenties lohdutustakin muille. Emme elä täydellisyyksien maailmassa ja elämään kuuluu kaikenlaista. Pienet elämännäköiset säröt tuovat soiton inhimmillisemmäksi.

Meillä oli muutama kappale, jotka oli tarkoitus ottaa vielä uusiksi, mutta valtavan keskittymisen vuoksi unohdimme tehdä sen. Näin levylle jäi aitoja hetkiä, jotka syntyivät monen tunnin äänityssession aiheuttaman väsymyksen seurauksena. Kuuntelen niitä kohtia hämmennyksen sekaisin tuntein.

Tässä lopputulos.